fredag 25 februari 2011

Den genomsnittliga sjukgymnaststudenten

Om man tar alla blivande sjukgymnaster i min klass och mixar ihop så skulle det bli typ såhär:

-Sjukgymnaststudenten känner du lätt igen på klädseln: vi står ut med våra mjukisbyxor, sjukgymnasttröjor och gympaskor bland alla andra studenter.
- Sjukgymnasten cyklar eller går genom hela stan i ur och skur för att komma till BMC, alldeles svettig och andfådd. Buss? Pff! Vardagsmotion är mantrat.
- Den smartare sjg-studenten cyklar med cykelhjälm eftersom man är rädd om sin hjärna. Att man ser lite töntig ut kommer man snabbt över. Jag tillhör denna skara.
- Studenten går ofta omkring med stor väska eller helst ryggsäck för att skona ryggen. I väskan/ryggsäcken finner man ofta träningskläder/ombyte och ett träningskort på Friskis/SATS/Campus som används flitigt.
- I väskan finner man också nio äpplen och femton bananer, en stor lunchlåda, ofta en kaffetermos (eller så köper man dyrt kaffe i cafeterian, jag tillhör ingen av dessa två grupper eftersom jag inte dricker kaffe) och kanske en flaska med proteinpulver.
- Studenten drömmer i smyg om ett helkroppsskelett i naturlig storlek. Varför jag skriver "drömmer" är för att jag bara vet en student som gjort slag i saken att köpa ett. Han döptes till Benji har jag för mig.
- Studenten röker för guds skull inte. Men kanske snusar.
- Är det fest så hittar du troligast sjg-studenten på dansgolvet. Leta efter den som dansar störst, yvigast, töntigast samt skriksjunger högst. Då har du nog hittat rätt.
- Om någon frågar dig vilken färg du har på ditt slem när du är förkyld så är det sannolikt en sjukgymnaststudent.
- Om du skulle besöka en nation en lördagkväll vid tiotiden och ser att alla står på stolarna och skrålar Tommy Körbergs Stad i ljus och blandar ihop alla verser, med armarna svajande i luften - ja, då kan du vara säker på att du har en hel festsal full med blivande sjukgymnaster. Stanna kvar på eget ansvar.
- Sjukgymnasten kan rabbla nästintill alla ben och muskler i kroppen på latin, men om du skulle säga "smalben" så ser studenten lite frågade ut.

Summan av kardemumman: sjukgymnasten är bekväm, extremt nördig, rätt hurtig, festtokig och kaffenarkoman. Så då vet ni.

1 kommentar:

  1. ÅH, ett helkropsskelett! Vilken grej! Då kan du trä på den en av dina prickiga klänningar mellan tentaperioderna. Jag ska se vad jag kan ordna i födelsedagspresent..

    SvaraRadera