tisdag 15 februari 2011

Brödet

För några veckor sedan bakade jag ett bröd som blev himla gott. Så det måste jag ju dela med mig av! Receptet hittade jag i en bok som kort och gott heter Bröd. Eftersom jag glömde fota brödet när det var klart så får ni en bild av hur det ser ut i boken. Och eftersom bilduppladdnignen inte gillar mig idag så är bilden felvänd...why?


Filmjölkslimpa med bär och nötter
Det här behöver du till två limpor:
- 1 liter filmjölk
- 2 tsk bikarbonat
- 2 1/2 dl mörk sirap (jag tog ljus, för det var det jag hade hemma)
- 7 dl vetemjöl
- 4 dl grahamsmjöl
- 2 dl fullkornsdinkelmjöl
- 2 tsk salt
- 2 dl solrosfrön
- 2 1/2 dl linfrön
- 12 aprikoser, hackade (struntade jag i, men blir säkert jättegott)
- 1 dl torkade blåbär (struntade jag också i)
- 1 dl valnötter, hackade (jag tog hasselnötter istället, blev supergott)
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda filmjölk, bikarbonat och sirap i en stor bunke. Rör ner övriga ingredienser. Fördela den lösa degen i två bakformar på ca 1 1/2 liter vardera. Grädda i 1 1/2 timmar, prova med sticka så de är klara. Ta ut bröden och låt vila under handduk i 5 timmar innan de skärs upp.
Hur enkelt som helst alltså! Inget som behöver jäsas. Så gört!
Igår var det alla hjärtans dag, och den dagen brukar ju passera tämligen obemärkt förbi för det mesta. Men igår eftermiddag fick jag ett brev från posten där det stod att jag hade ett paket att hämta ut! Min fina mamma hade skickat ett paket till mig! (okej, det stod att det var från hela familjen, men jag utgår från att mamma fixade alltihopa) Det innehöll Lindt mintchoklad, liten ask med chokladhjärtan, pengar och lite annat smått och gott! Det gjorde min dag! Ja, det och att jag blev godkänd på praktiska examinationen som vi hade igår ;D Nu är det bara att ladda om - teoretisk tenta på fredag.
Hejdå.

3 kommentarer:

  1. Åh, hemlagat bröd är det godaste som finns! :)

    SvaraRadera
  2. Instämmer med Jessica! Hon bjuder alltid på gott bröd.

    SvaraRadera
  3. Mitt favvobröd, namnam :)

    SvaraRadera