torsdag 10 februari 2011

Det där med svåra ord

Visst är det ganska kul att kunna slänga sig med en massa svåra, långa ord? Erkänn! Man känner sig lite smart och intelligent och akademisk. Sen jag började plugga här i Uppsala så har mitt ordförråd uttökats med gissningsvis 500 %. Mitt latinska ordförråd har nog ökats med sisådär 2 miljoner %. Uppskattningsvis alltså. För att skryta lite får ni ett litet axplock på svåra ord som numera är småpotatis för oss blivande sjukgymnaster:

- Subacromiellt impingement
- Subaracnoidalblödning
- Processus coracoideus
- Processus coronoideus
- Ligamentum coracoacromiale
- Musculus sternocleidomastoideus
- Musculus semimembranosus
- Articulatio talocruralis
- Pertrochantär femurfraktur
- Diadokokinesi
- Thoracotomi

Lite tungvrickning blir det ju ibland, hehe. Men man lär sig förvånansvärt ganska fort. Igår fick jag reda på att jag ska ha min praktik på neurointensiven, NIVA, här i Uppsala. Shit vad spännande! Och läskigt! Det är alltså typ operationer i hjärnan och ryggmärgen. Kan vara trafikolyckor, andra trauman, tumörer... Känns ganska läskigt att delta i dessa människors förmodligen väldigt kaotiska och traumatiska situation. Liksom, hej, jag är student, är det okej om jag undersöker dig? Till en patient som just har opererat bort en hjärntumör och varit i narkos i flera timmar och är alldels groggy och har svårt att andas och säkert hög på smärstillande. Hmm...

Jag har verkligen fått perspektiv. Jag lever, jag kan röra mig, jag har inte ont någonstans, jag har ingen kronisk sjukdom, jag kan springa, hoppa, krypa, jag har aldrig brutit eller stukat något. Jag mår ju tokbra. För det är jag oändligt tacksam.

Godnatt!

1 kommentar:

  1. När kommer du och tar hand om mig och min Musculus sternocleidomastoideus? Min Articulatio talocruralis känner sig lite ensam. (Jag hoppas vid min gud att det där är kroppsdelar av den mindre intima sorten, annars kan det här bli lite obehagligt för alla dina sjukgymnastvänner som läser här)

    SvaraRadera