onsdag 17 november 2010

Att bo i en ny stad


Så vad har jag lärt mig efter nästan fyra veckor i Ludvika?

- Ludvika är känt för två saker 1) ABB, där gissningsvis 90% av alla Ludvikabor jobbar? 2) Ett lila hus som man ser när man kör på den stora vägen genom Ludvika. Och nej, det är ingen fin lila färg, tänk pistagegrön, fast lila. Kall lila.

- Ludvikas shoppingutbud är ungefär detta: Åhléns, Lindex, Kappahl, Ljung & Co (typ vero moda-kläder), några skoaffärer, Euro Stop (där man kan köpa en massa billigt krafs och annat roligt), några blomaffärer, apoteket, Pingskyrkans Second Hand, Team Sportia, Intersport, en pärlbutik, en underklädesbutik och lite annat. (Vill man shoppa så åker man till Kupolen i Borlänge)

- Vi bor på ett område som heter Högberget. Vilket betyder att vi alltid måste UPP för att komma till oss. Överlag är Ludvika ganska backigt. Dock har man fin utsikt ibland. Till exemel över ABB, som är en stor upplyst tegelbyggnad. Fint. Not.

- Det finnas massor av lägenheter, men en del hus också. Annorlunda, unika, roliga, fula, söta, stora, pyttesmå och hus med torn och roliga fönster. Här verkar man få bygga precis som man vill, inget hus är det andra likt. Många hus har 3-4 våningar! De kan ha två riktiga vångingar, en vindsvåning samt en källare. Ibland är de byggda i lite backe.

- När jag går på stan tror jag hela tiden att jag hör folk från praktiken - men det är ju bara för att alla pratar dalmål som jag tycker att jag känner igen personen...

- Jag har sett en biograf lite undangömd... Det tog några veckor innan jag såg den.

- Vi tränar på föredetta Nautilus, numera Actic. Jag gillar inte riktigt maskinerna (som är av märket Nautilus). De passa liksom inte för mig! Jag kanske är dum i huvudet, men ibland förstår jag inte hur jag ska ställa in maskinerna och ofta verkar det som att jag är "för liten/kort", kroppen passar liksom inte, vilket leder till att själva rörelsen blir lite fel. Ibland kan jag inte ta ut hela rörelsebanan och det stör mig. Nej, jag gillar maskinerna på Friskis & Svettis mycket mer!

Sammanfattningsvis: Ludvika är en liten, trevlig stad, det finns det man behöver, men jag skulle inte bosätta mig här för resten av mitt liv. Men det är ju bara för att jag inte är uppvuxen här och inte riktigt känner någon.

Till helgen åker jag hem till Uppsala.
Imorgon ska jag leda vattengympa.
När det är kallt, slaskigt eller allmänt eländigt ute så tänker jag på Fuerteventura. Det värmer själen lite.

Hejdå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar