tisdag 4 maj 2010

Valborgskalaset

Då var mitt livs första valborgshelg i Uppsala avklarad! Det hela började dagen innan (kvalborg) på eftermiddagen då vi samlades ett gäng från klassen utanför Robert för att spela kubb och dricka lite gott i solen. Det var så varmt och skönt! Sen drog sig de flesta mot Ekonomikumparken för grillning och allmänt häng. Men jag och Vendela tyckte det började bli lite kallt när solen började gå ner, så vi slöt upp med Lången, Emilia och hennes kompis som skulle gå till en hemmfest hos någon jag inte vet vem det var. Men jag och Vendela hann inte mer än att låna toaletten så var vi ute igen. De ville visst inte ha mer besökare. Så vi drog till Norrlands istället. Men innan dess hann jag träffa Linn och Lovisa! Väl på Norrlands dansade vi och jag måste säga att den gången var Norrlands rätt så kul, annars är det verkligen ingen favorit för mig. Eftersom Vendelas lägenhet var full av åländska kompisar som var på besök så fick hon sova hos mig.

På fredagen, självaste valborg, gick vi upp i ottan (halv åtta) för att äta frukost hos Lång. Mackor och jordgubbar, gott! Sen promenerade vi i solen mot stan. Vi gick genom Centralstationen och det VÄLLDE ut folk från tågen! Vi gick mot Fyrisån för att se Forsränningen. Det var väl inte riktigt som jag trodde, det såg verkligen inte ut som en tävling! Men det var välgjorda båtar - ja, de flesta iaf, några gick i bitar. Sen köpte jag och Vendela glass, vartefter vi vallfärdade till Ekonomikumparken - the place to bee på valborg. Så sjukt mycket folk på den ytan. Partystämmningen var på topp. Vi lyckades hitta Linda och hennes kompisar och lånade ett hörn på filten. Sen gick vi till mina Sävarkompisar och satt där en stund. Men Där blev jag inte länge för sen var det dags att ställa sig i kö till champagnegaloppen. Jag lyckades återigen hitta Linda och hennes kompiar och stog i kö med dom till Snerikes. Har aldrig någonsin sett så långa köer. Seriöst. Tillslut som vi in. Och det var galet. Det var rent av obehagligt att stå i kö för att köpa champagnen. Efter att ha sprutat lite, försökt dricka lite (äckligt) och gått fram och tillbaka i champagneleran gick jag hem för att duscha. Nu har jag prövat galoppen, och jag tror inte jag slänger bort 200 kronor igen på det.

På kvällen blev det grillning på Kantorn. Men tillslut blev det lite kallt. Jag, Emilia och en kompis till henne hamnade på en hemmafest. Sen mötte jag upp Vendela och två åländska kompisar till henne på en bar i stan. Det var väldigt trevligt! Sen gick vi till BJ, men där var det så lång kö så vi hamnade på en annan bar istället. Sen blev vi trötta och for hem.

Lördagen ägnades åt att sova, äta pizza, hämta cykeln i stan, äta glass och se på film. Lagom sådär. Ja, det var väl en rätt utförlig rapport. Orkar inte slänga upp några bilder nu, det kommer sen.

Sammantaget så var det en rolig och trevlig valborg med väder över förväntan. Nästa år ska jag dock försöka vara mer uppstyrd. Det kändes som att jag gick och letade folk och fester hela helgen. Godnatt!

5 kommentarer:

  1. Sofia jag saknar somriga bilder från valborg! :)

    SvaraRadera
  2. Ja men det finns en charm med att bara vara också, lite festivalkänsla över det hela.

    SvaraRadera
  3. Men hurru! Du ska gå till Värmlands champagnegalopp nästa år! Billigare (100:-) och garanterat roligare! Det man måste tänka på är att man inte får vara rädd för att bli blöt, dvs ladda upp med "skräpkläder", eller kläder som lätt går att tvätta, och sen inte bry sig om man får en flaska skumpa över huvudet. DÅ blir det stööört kul =) Trust me!

    SvaraRadera
  4. Vendela: bilder kommer!
    Sara: ja, nästa är ska jag "bara vara" och sola och ta det lugnt i nån park.
    Jojo: alltså, inträdet kostade 100 och en flaska 100 kr. men värmlands kanske är roligare? det var alldeles för mycket folk på snerikes...

    SvaraRadera
  5. Jaha =) Var det så du menade! Ja då är det samma pris på Värmlands och Snerikes. Jag vet bara att jag har haft sjukt kul på värmlands champagnegalopp, både när jag själv festade och när jag jobbade =)

    SvaraRadera