fredag 21 maj 2010

Valkompassen

Gjorde precis ett test på Svenska Dagbladet som berättar vilket parti man sympatiserar med mest. Sådana test får man ju ta med en nypa salt, som de skrev på Aftonbladets hemsida. Det var en hel massa frågor som man skulle svara på: sympatiserar helt, sympatiserar, emot, helt emot och vet ej. Eftersom jag inte är särskilt insatt i någonting så var det lite svårt. Men hursomhelst så blev svaret att jag mest sympatiserar med Vänsterpartiet, vilket jag inte riktigt trodde. Därefter som Miljöpartiet, Feministiskt initiativ och Socialdemokraterna. Moderaterna kom inte särskilt förvånande sist. Men det mest uppseendeväckande var att Sverigedemokraterna kom före både Folkpartiet, Moderaterna och Piratpartiet. What!? Hur gick det till? Det var bara en fråga som handlade om invandring; "Invandring berikar Sverige" och jag valde "sympatiserar", hur kan jag då få så högt av Sverigedemokraterna? Nej, som sagt, ett test är ett test och inget som man helt kan lite på. Det är bara att fortsätta att grubbla fram till hösten alltså! Ska bli spännande, det är ju trots allt det första riktiga valet jag får vara med och rösta i.

2 kommentarer:

  1. det är många som jag känner som tydligen gjort det testet och blivit chockade över att de har mer än noll procent på sverigedemokraterna. jag tror att det beror på att SD brukar gömma sig bakom en fasad av "jameeeeeen, vi vill värna om de äldre! mer pengar åt äldrevården och omsorgen! och daaagisen, de måste bli bättre!" och jag menar, vem håller inte med det? det som oftast menas med det om man läser mellan raderna brukar vara att ta hand om de svenska pensionärerna på hemmaplan, återskapa "den svenska kärnfamiljen" med någon (kvinna) som kan stanna hemma med barn och gamlingar. huvva, de är otäcka di där SD!

    SvaraRadera
  2. Instämmer med föregående talar, otäcka är di, di där SD!

    SvaraRadera