fredag 17 maj 2013

Om smalhetsen

Det har öppnats ett Barbie-hus i verklig storlek i Berlin. Det stormades av demonstranter och fick stänga redan efter någon timme. Jag lekte med Barbie-dockor när jag var liten och älskade att kamma deras hår och byta kläder. Det gjorde även Isabella Löwengrip (och miljontals andra flickor såklart) som på sin blogg säger att hon som liten inte alls tänkte på dockornas utseende som idealet för hur tjejer ska se ut. Det må så vara. Vissa individer påverkas kanske inte så mycket. Men troligen är det desto fler som gör det.

Min mamma har berättat om en gång när jag var liten och stod i badkaret. Jag drog in magen så mycket jag kunde och sa: "såhär ser Pocahontas ut". Vi hade sett Pocahontas på bio.

Så jo. Jag lade nog märke till hur Disneyfigurer och Barbiedockor såg ut redan som liten. Och jag tror inte jag är ensam om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar