fredag 3 maj 2013

Några dagar bland kanaler, tulpaner och coffeshops

Hej hallå!

När det inte händer något på bloggen så innebär det att det händer en massa roligare saker, irl så att säga, och det är ju ett bra tecken. Men nu är jag tillbaka i den gråa, trista vardagen igen, så jag tänkte att vi börjar med Amsterdamresan!

Vi begav oss tidigt, tidigt till Skavsta och här har vi äntligen kommit fram till Amsterdam! Att vissa ser lite konstiga ut (hehe) beror på den extremt låga blodsockernivån hos samtliga resedeltagare. Att vi överhuvudtaget stod på benen här berodde på Emelies mycket smarta drag att ha med sig en påse Polly som vi slukade efter flygresan.


Vi tog oss efter mycket om och men till vårt Hostel. Inga bilder kom därifrån. Det var det minsta rum jag någonsin bott i och innehöll enbart två vångingssängar, ett handfat och en gigantisk sopkorg. Benutrymmet var begränsat. Men vi var pepp ändå, som ni ser! Lite överpepp till och med, och vi gav oss ut på jakt efter något att förtära för att bli människor igen.


Det blev burgare, pommes och cola såklart! Sedan gick vi till Starbucks för att ytterligare höja blodsockernivån vilket resulterade i omåttligt härjande turister.

 
Rembrandt i egen hög person (...).


Som sagt. Vi lekte lite med statyerna och vissa bilder är extremt sekretessbelagda för allmänheten.



Vi hittade tulpaner! Peppen på det!



Vi strosade bland kanaler och broar (jag var lost för länge sedan due to mina extremt dåliga orienteringskunskaper sedan skolan, tur att jag hade smartare medresenärer). Vi satte oss på en bar och tog ett glas och njöt av ledigheten.


Lördag! Efter en minst sagt ofullständig frukost på vårt hostel gick vi till Riksmuseet som praktiskt taget var vår granne! Detta ska enligt utsago vara ett av världens största museeum och har haft stängt för renovering under lång (lååång) tid men har nu öppnat igen.


Det innehöll mest konst, och konstmuseeum är något av det tråkigaste jag vet, men nu kan jag iaf säga att jag sett Van Goghs självportätt. Här har ni snubben. Sicken heting, va?! Tavlan var väldigt liten.

Vi gjorde det bästa av situationen och spexade såklart.


Det här var uppenbarligen en av museets hotspots. Typ en miljon människor som trängdes för att se denna, som hette Night Watch har jag för mig.


Sen gick vi ut i solen igen!

Amsterdam har väldigt smala hus, som ni ser. Många är dessutom sneda! Måste bero på att husbyggarna är maja-höga, tänker jag.


Vi satte oss på en uteservering (!!!!) för att äta lunch.


Sen letade vi oss till "de nio gatorna" för lite shopping. Mycket roliga affärer här, kändes kanske lite som söder i Stockholm, plus tusen broar och kanaler förstås. I den här omåttligt fina affären köpte jag en gul väska!


Plåtburks-nerven ryckte i mig. Fick intala mig själv att det inte skulle få plats i packningen.


Vi gick in på något som var typ en spegelaffär/spegelrestaurering, sjukt häftigt! Sofia gungade!


Tittade på smycken.

Vi var inne på en secondhandaffär som liknade Beyond retro, där kunde man köpa detta!


Vi kikade även på balklänningar i en källare!


Sen tog vi paus och åt stroopwaffles (med reservation för stavning). Smakade som kex med knäcksmet emellan, kul grej!


Linnea var snygg när vi satte oss vid en annan kanal för att äta yoghurtglass och kolla på partybåtar som åkte förbi, peppen på det alltså!


På kvällen åt vi middag på en indisk restaurang. Sjukgymnaster som vi är behandlade vi varandras ömma axlar.


Sen gick vi till en pytteliten bar och drack GT, för att sedan gå till en jättefäääncy bar med konst på väggarna (vi hade alltså kunnat skippa Riksmuseet, haha) och drack världshistoriens godaste mojitos, på riktigt alltså! Slurp sa det!

Här har vi bloggaren i fråga i spexigt ljus. Nästa stopp blev ett uteställe som hette Air som vi läst om i guideboken. Skulle vara ett it-ställe, höhö. Om vi säger såhär, det var inte som v-dala precis. Det innehöll tjejer i typ glittriga baddräkter som satt på scenen och drack bubbel ur flaska och en pole-dance tjej, som förvisso var extermt duktig, men hon hade ju inte behövt ta av sig till underkläder precis. Det var ju en upplevelse iaf.


Söndag! Vi skippade frukosten på vårt hostel och åt omelett på restaurang istället. Pigga och glada!



Vi gick i affärer, men här har vi tagit en vilopaus.

På eftermiddagen kom solen fram riktigt ordentligt och vi lyckades knipa de sista platserna på en solig uteservering och åt magiskt god Häagen-dazsglass. Jag ångrade mitt val av tröja, svettades!


Sen promenerade vi till Red-light-district som alltså är det området där det finns prostituerade och diverse sexshoppar och coffeshops. Vi var alltså där på en söndageftermiddag och jag trodde inte att vi skulle se så många prostituerade. Men jo. Och shit, vad konstigt det var. De stod bakom typ dörrar som var som skyltfönster. Som i en bur. Helt sjukt att det är tillåtet. Obehaligt, jag trodde inte att det skulle vara så "öppet" som det är.


Vi gick förbi en spexig kondomeria, haha!


Och världens minsta gränd! Jo, på riktigt alltså, det stod i guideboken (som var vår bibel, ja).


Haha!



Sen åt vi. Burgare igen, hehe.
 
Och på måndag morgon innan solen gått upp, begav vi oss mot flygplatsen och åkte hem. Kort, men sjukt rolig resa! Amsterdam är en väldigt fin stad och gillar man museem finns det hur mycket som helst att göra! Tack för ytterligare en fin resa tjejer!
 
Hejdå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar