tisdag 4 januari 2011

Julen


Julen och allt förflöt otäckt fort förbi. Nåja, vi börjar väl från början.

Dan före dopparedagen körde jag och familjen ca 20 mil norrut. Inget snökaos så långt ögat kunde nå. När vi kom fram till mormor bjöds vi på palt. När paltkoman slog in intogs mest horisontellt läge.

Så blev det julafton. Jag gick ut på en kall och strålande vacker promenad. Gick ner till vattnet (som ju var is) för att få bästa utsikten över solen som knappt nådde över horisonten och färgade himlen rosa och molnen till glödande guld. Klockan ett anlände vi till morbror med familj. Vi åt julbord (i vår släkt äts julbordet ofta tidigt, för sen är det alltid någon som måste gå ut i ladugården). Min absoluta topp ett på julbordet är den gravade laxen. På tunnbröd. Gärna med Västerbottensost också.

Sen blev det Kalle såklart. Är det bara jag som tycker det är rätt segt? Mest hatar jag Piff och Puff. Så himla enerverande. Men tomteverkstan är rolig. Så blev det efterrätt. Och jag och lillebror spelade spel med småkusinerna (som hela tiden hade nedräkning till när tomten skulle komma, typ; nu är det en timme och fem minuter kvar!). Men någon tomte kom aldrig, men vi hade julkappsuttdelning ändå. Jag fick massor av fina julklappar! Bland annat varma vantar (det var nog nästan det bästa!), en klänning jag önskat mig, mjukiskläder, Eclipse på DVD, en Medicinsk ordbok, digital köksvåg, tavlor, Underbara Claras almanacka och en massa mer. Sen såg vi Karl Bertils jul. Det är min nya tradition sen förra julen. Himla roligt ju; "har jag närt en kommunist vid min barm!", haha!
På juldagen kan jag helt ärligt säga att jag inte gjorde annat än att äta, promenera x 2, fika, lösa korsord och se på tv. Hos mormor löser man korsord punkt slut.

På annandag jul var vi bjudna på mat hos några andra kusiner, mycket trevligt! Gick dock alldeles för fort, för rätt som det var satt vi i bilen påväg hem igen.

1 kommentar:

  1. Mig hjärta västerbottensost.
    Mig hjärta korsord.
    Mig hjärta Lotta.
    Slut.

    SvaraRadera