tisdag 27 augusti 2013

Hallå, jag är inte klar! Vänta!

Om det är något jag hatar* så är det människor som säger "ååååååååh, det är så myyyysigt med hösten för man kan tända ljuuuuuus och dricka teeeeee, och myyyyysa!!"

*spyr*

Det är INTE mysigt med hösten. En fryser hela tiden och jag HATAR att frysa (av just den anledningen klär jag med som en Michelin-gubbe 6 månader om året). Jag tycker redan att det är kallt och eländigt på mornarna och så blir det mörkt så tidigt på kvällen. Och det är redan jobbigt att kliva ur sängen på morgonen för det är så kallt utanför täcket. Fryser när jag kliver ur duschen. Fryser när jag går hem från Friskis på kvällen. Kan snart inte längre gå omkring barfota inomhus längre - pga för kallt. Tänk när frosten kommer! Och snön! Isen! Tänk när en måste halka omkring ute på gatorna med livet som insats och räkna med att det tar minst 50 % längre tid att gå från A till B jämfört med på sommaren. Tänk när lokaltrafiken ger upp. Tänk när det känns som att fingrarna håller på att förfrysa när en cyklar hem så fort det går för att överleva och få behålla alla extremiteter - i snömodd och elände. Dessutom blir jag blek och får dålig hy, ett värdsligt problem, men kvarstår ändå.

Känns som att jag är på väg in en lång, mörk, kall dvala. Helst vill jag bara lägga mig under täcket och vakna upp i mitten av maj och slippa allt det mörka och kalla och deppiga. Jag är inte ALLS klar med sommaren! VÄNTA! KOM TILLBAKA! Jag har varit "ledig" (läs: arbetslös) EN vecka. Jag har massor av saker kvar jag vill göra.

Som för att göra parodi på mig själv kan jag meddela att jag just i detta nu dricker en stor kopp... *trumvirvel*...... TEEEEEEEEEEEEEEE!!! Men nej. Det är INTE för att det är myyyysigt. Det är för att jag är förkyld och fryser. Förkyld - ett till hösttecken (visserligen har jag varit sjuk av och till hela sommaren känns det som, men det låtsas vi inte om). Inte nog med att jag dricker en kopp TEEEEEEEE, jag har dessutom på mig ett par nya mjukisbyxor som jag köpte på rea nu i sommar. ÅÅÅÅHH, så mysigt, kanske ni tänker. Mjukisbrallor och te! Åh, så deppigt tänker jag. Jag vill gå runt i shorts och linne och slippa ta på mig jacka och strumpor bara jag ska ner till soprummet eller tvättstugan.

 
Hälsningar,
en som önskar att livet vore en enda lång logfest med sommarklänning och nattbad,
alternativt sol och bad och paddling och glass i stora lass,
alternativt liggandes raklång på valfri vit strand med turkost vatten och läsning varvat med tupplur,
alternativt promenerande i häftig huvudstad, med bästa vännerna och långa ljumma nätter,
alternativt festival med sol och fina vänner och rosa dricka och bästa Håkan.
Eller allt. Jämt.

* Väldigt icke-pk och såklart inte helt sant. Jag vet att hata är ett starkt ord och jag hatar inte mina vänner som säger så, men jag hatar det ändå. För jag håller inte med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar