söndag 31 mars 2013

Om att bry sig om det som betyder något

Något av det bästa man kan göra är att inte bry sig så värst mycket om obetydliga saker som ändå inte gör något för världen. Jag känner mer och mer att jag inte bryr mig om vad andra tycker och tänker om mig.

Och det är så himla skönt.
Jag klär mig för min egen skull.  Det betyder att jag klär mig i det som jag tycker om och känner mig bekväm i. Jag bryr mig mindre ifall det inte ”passar in” bland övriga. Och förövrigt bryr jag mig inte så värst mycket om vad jag har på mig till vardags. Jag funderar mest på vilken stickad tröja som är lagom tjock idag. Och om jag ska ha långkalsonger eller inte. Punkt. Och så skiter jag fullständigt i att andra kanske tycker jag är tråkig som har samma himla tröja för sjuttioelfte gången eller har samma himla klänning när vi ska ut och dansa. Så länge jag gillar det så är det inget problem. Jag är dessutom sämst på att komma ihåg vad andra har på sig för kläder (om det nu inte råkar vara något jag tycker är sjukt snyggt) – för att jag faktiskt inte bryr mig så mycket. Och då tänker jag att andra kanske inte heller bryr sig. Skönt.
Jag sminkar mig för mig egen skull. Det betyder att jag sminkar mig när jag vill och inte gör det när jag inte känner för det. Jag sminkar mig på det sätt jag tycker ser bra ut och skiter i vad andra tycker.
Jag beter mig som jag vill och skiter i vad andra tycker om mig så länge jag inte är otrevlig eller sårar någon. Vill jag lägga ut en snyggbild på mig på Instagram så gör jag det och skiter fullständigt i den eventuella möjligheten att vissa personer kanske tycker att det är ett barnsligt och narcissistiskt beteende. Det är min Instagram, jag lägger ut vilka bilder jag vill och vill man inte titta på mina bilder så behöver man inte göra det. Jag älskar att dansa och helst lite för mycket, lite för svettigt och lite för tacky men det är så jag gillar det och skiter fullständigt i vad andra tycker.
Jag bryr mig inte. Och om någon annan bryr sig – då skiter jag i det.
Det finns så många andra viktigare saker man kan bry sig om och engagera sig i. Som att våra politiker jämt och ständigt slänger ur sig helt absurda och rasistiska saker nuförtiden, att så fort man jobbar med människor så ska man inte få en skälig lön för det, att staten jagar papperslösa, att Nordkorea testskjuter kärnvapen, att psykisk ohälsa fullkomligt eskalerar i Sverige, att rökning bland unga flickor ökar, att män och kvinnor inte får lika mycket i lön för lika arbete och att 25 000 barn svälter ihjäl varje dag. Varje DAG.
DET kan man bry sig om.

1 kommentar:

  1. Att faktiskt börja greppa vad som är värt sin tid och energi, det är bland det bästa med att vara nästan helt vuxen. Tänk om vi hade vetat allt det vi vet nu när vi var tonåringar, gudars skymning så mycket energi vi kunde sparat.

    SvaraRadera