torsdag 7 februari 2013

Nätkärlek del 1

Jag tänkte att det här med nätkärlek var en så himla bra grej, så jag börjar med en gång med att hylla en fantastisk person. Som jag ju egentligen inte känner, men som jag ändå älskar, nämligen:

Annika Norlin.

Egentligen är det inte så ofta jag lyssnar på själva texten när jag lyssnar på musik. Jag fastnar nog mer för melodier tror jag. Men Annika Norlin får mig att lyssna på varje ord, varje stavelse, varje andetag. Den människan skriver helt magiska texter. Hon sätter ord på självklara saker som man själv inte kunnat formulera. Varje låt är som en historia och vad det än handlar om så tycker jag att jag kan relatera till det på något underligt sätt. Vare sig det handlar om tonåren, gamla brevvänner eller föräldraskap. Hon tog mig igenom högstadiet, hon följer med på dansgolv och räddar mig med kloka ord närhelst jag behöver det. Tack för det!
Min absoluta favoritlåt som hon skrivit är The Quiz. Det går liksom inte att ta ut ett favoritcitat från den texten, varje stavelse som bildar ord som bildar meningar är perfektion rakt igenom. Men om jag ska välja några rader som är bästbäst så skulle jag välja:
But there’s some things you need to know about me:
I’m weak right now, real weak right now
I need proof before I dare open this heart
so I prepared a quiz for you

Och

And if I fall, would you pick me up?
If I fall would you pick me up?

Andra fenomenala rader från andra låtar är till exempel:

People are like songs, it's true
Some seem dull at first but then they grow on you
Me, I'm like Can't get you out of my head

Annoying at times, but I make you wanna dance
But you are the only one I've met who's God only knows

I liked you the first time I met you
And it grows and grows and grows

YOU STUPID FUCK
YOU STUDIP FUCK
you stupid fuck, you need to come back

Damn! I wish I was a lesbian
Damn! I wish I was a lesbian
Damn! I wish I was, and that you were too so I could fall in love with you

I have to admit I sometimes lied in those letters
Tried to make life better than it was
I still wasn't kissed at sixteen
And I still need a friend

Tack kära år som går
Tack kära dagar som lägger en paus mellan nu och då
Och en paus mellan dig och mig
Jag såg dig på stan igår
Du såg ledsnare ut än då
Jag skrattade mig till sömns

Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid
Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid
Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid
Vilken jävla lögn att det ska va' ens bästa tid

And she would never had to know what it's like when your heart breakes


Vad har ni för favoritrader?

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar