tisdag 25 september 2012

A pound of flesh


Bilden är från Gamla stan i Stockholm för ett par veckor sedan. Jag tillbringade helgen med min älskade mamma. Vi bodde på hotell, gick på bio och såg Hamilton 2, shoppade och jag suktade efter bland annat rosa brödrostar, vi åt god mat och gick på utställningen Body Worlds på Tom Tits. Det sistnämnda kan verkligen rekommenderas! Sjukt intressant. Jag förstår att man kan tycka att det är obehagligt, fast det tyckte inte jag. Det var svårt att föreställa sig att det var riktiga människor framför en. Såg precis ut som vanliga muskeldockor och plastskelett. Med en tånagel kvar eller några ögonfransar som vittnade om att kroppen levt på riktigt.

Några saker som var extra intressanta att se var exempelvis skelettet av en man med Bechterews sjukdom (sjukdom som leder till kraftig krökning av ryggen samt att ryggkotorna växer ihop), hammaren, städet och stigbygeln utplockade (benen i öronen, så sjuuukt små!) samt att jag såg båggångarna i ett kranium (intressant eftersom vi just läst om yrsel), ett ben med både höft- och knälplastik, en utplockad hjärnhinna (!) samt en riktig rökarlunga. Jag kan inte sluta fascineras av hur fantastisk kroppen är. Så otroligt komplext, så uttänkt in i minsta detalj och helt absurt att allt fungerar för det mesta!

I fredags avslutade jag en tvåveckorspraktik inom äldrevård. Jag var på kommunrehab och gjorde hembesök. Trivdes mycket bra. Förutom då all frustration över att lära känna verkligheten. Ibland ångrar jag verkligen att jag har valt ett yrke där jag med stor sannolikhet kommer att jobba inom hälso- och sjukvården. Det är så mycket som fungerar så dåligt, så mycket nedskärningar och indragningar, jobbiga prioriteringsordningar och dåliga löner. Jag försöker intala mig själv att patientmötena väger upp det. Överlag så kastas jag mellan hopp och förtvivlan när jag tänker på framtiden, så därför försöker jag att inte tänka så mycket på det alls. Blir bäst så.

Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar