onsdag 6 oktober 2010

Om filmtips, söndagspromenad och att turista i sin egen stad

I fredagseftermiddag anlände min mamma och lillebror för att spendera helgen med mig! Underbart att få träffa dem, eftersom jag förmodligen inte kommer att åka hem något innan jul. På fredagskvällen gick vi på bio och såg Hämnden som är en ny film med Mikael Persbrandt, där han spelar en karaktär som är allt annat än Gunvald! Det är en dansk film och Mikael spelar Anton som är en tvåbarns-pappa och jobbar som läkare för Läkare utan gränser i Afrika. Så det var en del scener från Afrika också. Filmen handlade mycket om moral och etik. Den var väldigt jobbig att se, riktigt fruktanvärd ibland, men väldigt väldigt bra och fin. Fantastiska miljöbilder både i Danmark och Afrika.

Jaja, nog om det. På lördagen turistade vi i Uppsala (lillebror har inte varit så mycket i Uppsala); vi gick förbi Ekonomikum, gick in och spanade i Carolina Rediviva, gick förbi slottet och spanade på utsiken, gick förbi Botaniska trädgården, gick in på Museum Gustavianum med den anatomiska teatern samt spanade lite inne i Domkyrkan. Sen var det nog med kulturella aktiviteter och det var dags för shopping och lördagsfika på Norrlands med Johanna.

Trötta i fötterna kom vi tillslut hem. På kvällen slingade mamma mitt hår och vi hyrde filmen Farsan. Den var väldans rolig! Men med en något allvarsam underton. Sen blev det söndag och vi bestämde oss för att ta en långpromenad bort till högarna och Gamla Uppsala kyrkan. Det var strålande fint höstväder och riktigt varmt för en gång skulle. Ja, tills vi vände om, då kom nordanvinden helt plösligt. Efter den långa promenaden åt vi pizza på pizzeria och sen åkte mor och bror iväg till flygplatsen. Ack o ve, vad en helg kan gå fort! Väldigt trevligt var det iaf.

Så blev de måndag och vardagen slog mig hårt i magen. Vi går rätt så långa dagar nu och jag förstår inte hur jag nånsin ska hinna lära mig allt teoretiskt och praktiskt inför tentan. Och hinna läsa allt?! Min j*vla bok har ju inte ens kommit än!! Lite lätt panik måste jag erkänna att jag har. Eller nä, enorm panik. Inför de två tentorna. Och inför praktiken. P-A-N-I-K. Erica ringde en av våra handledare idag och hon verkade väldigt trevlig, vilket ju känns skönt, men hon kunde inte riktigt ge oss något tips på boende. Vi la ut en annons i typ Dalarnas Tidning eller vad den heter, typ "två desperata studenter söker boende, vad som helst, vi tar ett förråd, ge oss tak över huvudet", haha, näe inte riktigt så, men det känns ju inte så lovande just nu. Tält i november känns sisådär...

Oj, världens längsta inlägg. Nu ska jag sova. Lång dag imorgon. Hejdå!

1 kommentar:

  1. Åh vilken trevlig helg :) Hoppas allt går bra med plugget! Kram

    SvaraRadera