tisdag 12 oktober 2010

Konstateranden.

- Det börjar bli kallt ute nu. Riktigt kallt. Men med Anna Ternheim i öronen på kvällspromenaden så blir man lite varmare i själen.

- Det finns en låt som jag tror att jag aldrig någonsin kommer att tröttna på, som jag kan lyssna på tio gånger på raken när jag är ute och promenerar, som jag kommer att vilja höra på min dödsbädd. Det är Fix you med Coldplay.

- Vaknade upp med ont i halsen igår. Efter ganska många tekoppar och två vilodagar så börjar det kännas lite bättre. Hoppas på att halsen är i toppform imorgoneftermiddag för då har jag bokat in mig på ett spinning-pass.

- Den här terminen är så himla intressant! Jag lär mig så himla mycket hela tiden. Det känns som att saker och ting börjar falla på plats, man kan ana en helhet. Samidigt så känns det som att - för att citera Familjen - det snurrar i min skalle. Muntlig praktisk samt muntlig teoretisk tenta om en och en halv vecka. Svindel. Igår kom det två riktiga (!) patienter och berättade om sina sjukdomar och det var mycket intressant och lärorikt! Imorgon är det inläsningsdag och på torsdag ska vi gruppvis få träffa patienter ute på en avdelning för att ta anamnes (typ sjukdomshistoria) och öva undersökningar. Också det väldigt lärorikt - men lite nervöst.

- Boende under praktiken är fixat! Och under praktiken kommer jag och Erica att få delta i ridterapi och bassängträning! Den där ridterapin gör mig skapligt nervös, men jag tvivlar starkt på att det är JAG som ska upp på någon häst. Jag ska titta. På avstånd.

- Idag har jag lärt mig att om man tar mer än 8 tabletter per vecka för huvudvärk så har man per definition förgiftningshuvudvärk. Då är det avgiftning som gäller. Det här med läkemedel är himla intressant. Det finns massor av läkemedel som man egentligen inte vet hur de fungerar. Till exempel Alvedon. Fattar ni!? Alvdeon som ju alla tar nu och då (eller ofta), och man vet inte ens hur det fungerar. Man bara TROR. Sen har ju de flesta läkemedel en hel radda med biverkningar. För vanligt spänningshuvudvärk är tabletter inte det bästa - sjukgymnastik är det som gäller! För migrän däremot bör man ta tabletter och eventuellt behandla förebyggande med sjukgymnastik.

- Nu ska jag gå och lägga mig. Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar