söndag 18 september 2011

Brödet

Förra helgen bakade jag dinkelfrallor, och det blev väldans gott om jag får säga det själv. Eftersom mina klassisar blir så himla avundsjuka på mina frallor när vi har förmiddagsfika, så bjuppar jag nu på receptet!

Dinkelfrallor
16-20 stycken

5 dl vatten
1/2 paket jäst
1/2 dl solroskärnor
ev. lite linfrön, det tog jag
1 msk olivolja
1 msk honung
1/2 msk salt
2 finrivna morötter
2 1/2 dl havregryn
2 1/2 dl fullkornsdinkel
9-10 dl siktad dinkel (men jag tog mindre, kanske 8 dl)

Smula jästen i en bunke och häll över 37-gradigt vatten. Häll i olivolja, honung, morötter samt havregryn och låt svälla en stund. Blanda mjölsorterna och saltet i en bunke och blanda ihop med vätskan pö om pö. Degen ska vara kladdigare än när man bakar med vetemjöl, då blir brödet saftigt. Låt jäsa 40 minuter, ställ gärna varmt så jäsprocessen kommer igång. Knåda degen smidig (vad nu det betyder, jag knådade inte så mycket alls, för det var så kladdigt, jag äger ju ingen sån där fancy bakmaskin). Rulla till bullar med mjölade händer och lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30 minuter. Grädda bröden ca 10-12 minuter i 225 grader. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar