onsdag 15 september 2010

"Alla har vi lite skit i kromatinet..."

Kroppen upphör aldrig att förvåna. De finns så mycket att lära sig om kroppen och det är så himla intressant - tur för mig att jag läser till sjukgymnast! Sen vi började i augusti så har vi hunnit med Grundläggande stress- och smärtfysiologi och nu läser vi Neurologi. Himelens intressanta kurser kan jag meddela!

I den här kursen har jag lärt mig massor av intressanta saker, till exempel:

- Att killars hjärnor mognar senare än tjejers (ungefär vid 25 års ålder). Det är också därför man tror att killar är mer riskbelägna och är med i fler bilolyckor.
- Ted Gärdestad hade schizofreni (jag visste bara att han hade någon psykologisk sjukdom, men inte vilken).
- När man får en stroke (tex en propp i hjärnan, vilket leder till att blodet inte kommer fram till hjärnan, syrebrist) så dör 2 miljoner nervceller per minut. Om jag kommer ihåg rätt så åldras hjärnan 3,5 år per timme vid obehandlad stroke. Sjukt ju! "Tid är hjärna"; varje minut är viktig.

Under förra kursen gick vi bland annat igenom lite om placebo. Ni vet, det som får oss att tänka på sockerpiller. Man skulle kunna säga att placebo är en positiv förväntanseffekt, dvs om man till exempel får ett bra bemötande av vårdpersonal och tror på behandlingen så är chanen större att resultatet blir positivt. Dess motsats är nocebo (negativ förväntanseffekt), dvs om man får ett dåligt bemötande och inte tror på behandlingen, eller om läkaren inte verkar tro på läkemedlet, då är risken större att resultatet av behandligen blir dålig. Noceboeffekten gör att det sker fysiologiska förändringar i kroppen, det är inte bara något man hittar på (det har att göra med att CCK frisätts, som är en opioidantagonist och hämmar således opioidernas receptorer, typ så).

Bara med tankens kraft så kan ett läkemedel få noll effekt! Fascinerande eller hur! Där ser man hur viktigt det är med ett bra patientbemötande. Vår föreläsare berättade om en massa exempel på placeboeffekter. En grupp hade fått ett riktigt läkemedel. Den andra gruppen hade fått fejk-läkemedel (kontrollgrupp), med noll effekt. Grupperna visste inte vilket läkemedel de fick. Båda grupperna fick en lista med eventuella biverkningar på läkemedlet. Det kunde till exempel vara förstoppning. Och jo, det fanns personer i kontrollgruppen som hävdade att de fått förstoppning. Placebo alltså. Sjukt underskattat ska tilläggas. Om man får förbättrat resultat av själva behandlingen eller placebo - det spelar ju ingen roll. Bara man blir bra.

Som sagt: kroppen är häftig. Och jag ska satsa på att inte få ALS. Kanske borde jag börja dricka kaffe och röka, det minskar nämligen risken för att på Parkinsons sjukdom.

Hejdå!

2 kommentarer:

  1. Tack ska du ha :)
    Gött att du trivs på utbildningen! Man får ju lära sig massor bara av att läsa din blogg ;) Jag läser biologi och medicinsk grundkurs nu, och jag håller med - kroppen är cool!

    SvaraRadera