torsdag 25 juli 2013

Sjukstuga

I veckan har jag varit en tämligen sjuk gymnast (hö hö). Inledde veckan med halsont som kulminerade i lite feber, men nu är det bara ont i halsen, lite hosta och snuva. Åh. Ni vet hur det är att sova när man är täbbt i näsan? När man vaknar på natten och halva kudden är nerdregglad och man har torkat snor under näsan och man kan knappt andas för det är öken i munnen och totalstopp i näsan? Åh. Livet är så underbart.

Jag har grubblat på en sak den senaste tiden. Om jag fick bestämma skulle jag ta bort karensdagar för kvinnor med mensvärk. HUR många kvinnor måste inte vara hemma en dag i månaden för att man har knivar i ryggen, hugg i magen eller ligger och spyr? Är det kvinnans fel? Nej. Är man borta en dag i månaden blir det tolv dagar om året med ingen lön. Det suger ju. Kvinnor som redan tjänar mindre.

Nu kanske någon enfaldig person kommer och säger, "men hallå, vi som inte har mens då! Ska inte vi få vara lediga, va va va!! Orättvist ju!".

Men seriöst. Jag skulle alla gånger välja att vara på jobbet utan mensvärk istället för att ligga kallsvettig hemma på badrumsgolvet i fosterställning med dödslängtan i väntan på att spy. Jag lovar. Vi kan ju byta så får du testa? Men det är klart att det säkert finns de som skulle utnyttja det. Själv proppar jag mig full av Alvedon och kämpar på trots att jag ibland tror att jag ska spy på mina patienter. #arbetsmoralen.

Tack och hej, från en sjuk tjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar