måndag 8 februari 2010

Påläggigt

Nu är det på tiden att jag slänger in ett recept! Idag blir det ett recept på hummus. För det är sjukt gott. Jag är en sån där person som äter ost hela tiden, bara liksom av gammal vana. Är inte så förtjust i skink-pålägg, så det blir ost. Men ibland är det kul att variera lite! Hummus är billigt och nyttigt, tror jag minsann. Så prova vettja! Mitt recept är himla enkelt, inga konstigheter. I många recept ingår något som heter tahini, som jag tror är en sorts sesampasta. Men eftersom jag varken vet om det är gott eller var i butiken man hittar det så struntar jag blankt i det.


Min supergoda och superenkela hummus

(alla mått är på känn)

-1 burk kikärtor (eller torkade som man kokat, valfri mängd)

-vitlök, så mycket man behagar, typ en stor klyfta

-raps-eller olivolja

-salt, peppar

-eventuellt någon droppe citronsaft eller vitvinsvinäger

Det underlättar om man har en hushållsmixer/apparat, men en stavmixer funkar säkert också. Mixa helt enkelt ihop allt till önskad konstistens! Jag tycker att det är godast när den är lite krämig, vilket kräver en del olja. Smaka av. Mer salt? Mer vitlök? Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar