tisdag 26 januari 2010

Hanna rules!

En av de bloggar jag följer kontinuerligt är Hanna Fridéns. Den är bra. Både rolig, humoristisk, sarksastisk, kiss och bajs, och samtidigt seriösa inlägg om jämsställdhet, olika problem, om hennes asbergersdiagnos, relationer etc. För några dagar sedan skrev hon att hon hade frågestund. Så jag skrev en fråga. Och den kom med! Så himla coolt! Hon läste min lååånga fråga och svarade! Så vad frågade jag? Jag undrade hur hon ställer sig till kvotering. Frågan blev väldigt lång, så om ni skummar igenom frågorna så hittar ni säkert min. Hursomhelst, så svarade hon typ att hon överlag är för kvotering, men att det egentligen inte borde behöva finnas. Jag berättade att killar hade kvoterats in på min utbildning och hon skrev att hon skulle bli rätt arg om hon själv hade blivit bortkvoterad. Hon är en reko tjej, den där Hanna!

På tal om kvotering. För ett tag sedan läste jag en artikel (på Aftonbladet tror jag). Där hade man kommit fram till att 90% (eller om det var 95) av alla som kvoteras BORT är kvinnor. Killar har alltså MYCKET lättare att komma in på utbildningar. Resursslöseri, pratade man om i artikeln. Och jag måste ju onekligen hålla med. När ska det någonsin bli lättare för kvinnor att komma in på något eller få en hög position?! Jag blir något frustrerad.

Jag tackar Hanna för svar. Det är alltid bra att höra andras åsikter, för det är lätt att man missar något perspektiv. Kanske är det helt tokigt som man tänker. Vad tycker ni om kvotering?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar